Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Standardy Zajęć

Przy zgłaszaniu zapotrzebowania i podczas planowania zajęć profilaktycznych w Państwa szkole prosimy o zapoznanie się z poniższymi standardami i zasadami organizacji zajęć:  

 

  1. Skuteczność podejmowanych przez psychoprofilaktyków działań w dużej mierze opiera się na efektywnej współpracy z pedagogiem, wychowawcą klasy i całą kadrą pedagogiczną, zwłaszcza w trakcie trwania zajęć. Ma to znaczenie szczególnie w sytuacjach, w których uczniowie mimo interwencji prowadzącego nie przestrzegają ustalonych norm i zasad zachowania w grupie. W takich sytuacjach osoba prowadząca zaprasza opiekuna klasy, opisuje zaistniałe zdarzenie, a następnie wspólnie ustalają konsekwencje wobec ucznia/grupy m.in. uwaga do rodzica, rozmowa z dyrektorem szkoły, usunięcie z zajęć, przerwanie zajęć. Spójna reakcja ze strony pedagoga/wychowawcy klasy wpływa korzystanie na jakość oddziaływań profilaktycznych.  
  2. Celem zajęć profilaktycznych prowadzonych przez zespół SP ZOZ Centrum Leczenia Uzależnień jest przekazywanie wiedzy i umiejętności dostosowanych do potrzeb danych grup, oraz wspieranie działań wychowawczych instytucji, natomiast celem nie jest zastępowanie tych działań. 
  3. Na większą efektywność prowadzonych zajęć wpływa ilość godzin poświeconych danej klasie oraz realizowanie zajęć tylko w obecności osób prowadzących. Obecność nauczyciela w trakcie trwania zajęć przekłada się na niższy poziom otwartości i poczucia bezpieczeństwa, oraz ograniczoną swobodę wypowiedzi wśród uczniów. 
  4. Istotne jest również, aby tematyka wybranych zajęć profilaktycznych była dostosowana do potrzeb danej klasy. Zalecamy konsultację z wychowawcą klasy, a także samymi uczniami, gdyż wpływa to na ich poziom zainteresowania i zaangażowania wprowadzanym tematem. 
  5. Przygotowanie odpowiedniego pomieszczenia daje możliwość prawidłowego przeprowadzenia zajęć. W związku z tym, że zajęcia profilaktyczne mają formę warsztatów niezbędne są warunki umożliwiające koncentrację na danym temacie, a także zapewniające bezpieczeństwo zarówno prowadzącemu jak i uczestnikom warsztatów (niewskazane są sale komputerowe, zawierające szklane pomoce naukowe). Zajęcia profilaktyczne odbywają  się
    w formie kręgu co ułatwia komunikację między uczestnikami. Dlatego też, sala do zajęć powinna być adekwatna  do liczby uczestników i dawać możliwość ustawiania krzeseł. Wskazane jest, aby podczas trwania warsztatu w danym dniu uczniowie poszczególnych klas mieli możliwość pozostania w jednej sali. 
  6. Na efektywność działań profilaktycznych wpływa możliwość bieżącego omówienia
    z pedagogiem i wychowawcą wniosków z obserwacji funkcjonowania klasy.